
Kentsel
dönüşümün yasal dayanağını, 6306 sayılı "Afet riski altındaki alanların dönüştürülmesi hakkındaki kanun" oluşturmaktadır. Bu
kanun ile afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli
yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fenni norm ve standartlarına uygun,
sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye
ve yenilemeler amaçlanmıştır. Kısaca kentsel dönüşüm diye adlandırdığımız bu
kanunun getirdiği teşvik düzenlemelerinden faydalanabilecek yapılar için,
Riskli alan ve Riskli yapı olmak üzere iki ayrı tanım getirmiştir.

Riskli yapı: Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı bilimsel ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapıyı ifade etmektedir.

Teşvikler ; Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşvikler kapsamında Kredi faiz desteği, Kira
yardımı ve bir kısım vergi ve harçlarda istisna getirilmiştir.
A) Kredi Faiz Desteği : Kanun kapsamında kredi kullanacak gerçek veya tüzel kişilerin anlaşmalı bankalardan kullanacağı 10 yıla kadar vadeli kredilere (Güçlendirme kredileri için %4, Konut yapım kredisi için %4 ve İşyeri yapım kredisi için %3) Kredi Faiz desteği desteği imkanı getirilmiştir. Tıpkı ev sahiplerine olduğu gibi, yıkılmak üzere tahliye edilen riskli binada bir yıldan beri kiracı olarak ikamet etmekte olduğunu belgeleyen kiracılara da bu mevzuat kapsamında kredi faiz desteğinden yararlanabiliyor. Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşvikler ilişkin mevzuat kapsamında bu güne kadar 2 bin 493 hak sahibine yaklaşık 337 milyon lira faiz destekli kredi kullandırılmış. Kredilerin kullandırım esasları bankalar arasında farklılık göstermekle birlikte, 100.000 TL lık krediye on yıl boyunca verilecek faiz desteği yaklaşık 20.000 TL yı bulmaktadır.
A) Kredi Faiz Desteği : Kanun kapsamında kredi kullanacak gerçek veya tüzel kişilerin anlaşmalı bankalardan kullanacağı 10 yıla kadar vadeli kredilere (Güçlendirme kredileri için %4, Konut yapım kredisi için %4 ve İşyeri yapım kredisi için %3) Kredi Faiz desteği desteği imkanı getirilmiştir. Tıpkı ev sahiplerine olduğu gibi, yıkılmak üzere tahliye edilen riskli binada bir yıldan beri kiracı olarak ikamet etmekte olduğunu belgeleyen kiracılara da bu mevzuat kapsamında kredi faiz desteğinden yararlanabiliyor. Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşvikler ilişkin mevzuat kapsamında bu güne kadar 2 bin 493 hak sahibine yaklaşık 337 milyon lira faiz destekli kredi kullandırılmış. Kredilerin kullandırım esasları bankalar arasında farklılık göstermekle birlikte, 100.000 TL lık krediye on yıl boyunca verilecek faiz desteği yaklaşık 20.000 TL yı bulmaktadır.

Kiracılara yönelik destek kapsamında, bulunduğu şehire özgü kira yardımı tutarının iki katı tutarında defaten yardım ödemesi yapılıyor, bunun dışında kiracılara aylık kira yardımı ödemesi yapılmıyor. Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşvikler kapsamında bugüne kadar riskli alanda yer alan 10 bin 212 hak sahibine ve riskli yapılarda ise 74 bin 568 hak sahibine kira yardımı yapılmış.
Kentsel Dönüşüm Projeleri
kapsamında aynı kişiye hem kira yardımı ve hem de faiz desteği yapılamaz.
Kira yardımından faydalananlar faiz desteğinden, faiz desteğinden
faydalananlar ise kira yardımından faydalanamaz. Kentsel dönüşüm için
bugüne kadar 1 milyar lirayı aşkın kaynak kullanılmış durumda.
C) Vergi ve harç istisnası : Kentsel dönüşüme ilişkin kanun uyarınca yapılacak olan işlem, sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı, belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; kullandırılan krediler sebebiyle lehe alınacak paralar ise banka ve sigorta muameleleri vergisinden müstesnadır.
Nasıl yararlanılır : Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşviklerden faydalanarak binasını / konutunu
yenilemek isteyenlerin, binası riskli alan olarak tanımlanmış bölge içinde
kalıyor ise, bina yıkılmak zorunda olduğundan diğer kat malikleri ile birlikte
hareket ederek yeni proje konusunda bir müteahitle anlaşma yoluna gidebilirler.
Riskli alan içinde yer almayan bina sahipleri ise eğer binalarının riskli
yapı olduğundan endişe ediyorlarsa, bulunduğu ilde riskli yapıların
tespiti için yetki verilen kuruluşlardan biri ile temasa geçerek gerekli
testleri yaptırabilir. Bu tespitin yapılması için binadaki mesken
sahiplerinden birinin bile başvurması yeterlidir. Sahip olduğu mesken veya
işyeri riskli alan veya riskli yapı olarak tescil edilen ve binanın yıkımını gerçekleştiren hak sahipleri, kira
yardımı veya kredi faiz desteklerinden birinden faydalanmaya hak kazanıyor. Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşvikler hibe mahiyetinde yapıldığından geri alınması söz konusu değildir.

Ülkemizdeki
yapı stokunun önemli bir kısmının depremlere karşı dayanıksız olduğu ve
yapılacak testler ile riskli yapı kapsamına girebileceğini varsaydığımızda,
önümüzdeki dönemde kentsel dönüşümün gerek inşaat sektörü açısından gerekse bu
dönüşüm projelerinin finansmanı açısından önemli bir ekonomik
potansiyeli barındıracağı düşünülmektedir.
Riskli binalarımızı depremin yıkmasını beklemeden, Kentsel dönüşüme verilen finansal destekler ve teşviklerden de faydalanarak kendi isteğimizle yıkıp yerlerine sağlıklı ve modern yeni binalar yapmamızın vakti gelmedi mi?
Müslüm Oymak
Bankacı - Finance Director
Yararlanılan
Kaynaklar ;
Not: Yukarıdaki veri ve değerlendirmeler bilgilendirme amaçlı olup taahhüt içermez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder